۳۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۰۰

توضیح آستان حضرت عبدالعظیم(ع) درباره تخریب بخشی از میراث شهرری

توضیح آستان حضرت عبدالعظیم(ع) درباره تخریب بخشی از میراث شهرری

معاونت فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) پس از آنکه پیگیریهای خبرنگار مهر پیرامون موضوع تخریب بخشی از باغ توتی در این آستان مقدس نتیجه نداد، توضیحاتی را به خبرگزاری مهر ارسال کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نامه آمده:

1. نظر به انتشار گزارشی با عنوان "تخریب میراث شهرری با مجوز سازمان میراث فرهنگی/ باغ توتی شبستان می شود" با کد خبر 2073282 و تاریخ مخابره 22/3/1392 ساعت 8:40 در آن خبرگزاری محترم توسط خانم فاطیما کریمی ضمن تکذیب مطالب مطرح شده از سوی ایشان انتظار می رود توضیحات ذیل در خبرگزاری مهر منتشر گردد.

2. "باغ توتی" نام بخشی از صحن قدیمی آستان مقدس در مجاورت بازار قدیمی حرم مطهر است که هیچ ارتباطی با شبستان در حال احداث حضرت امام خمینی (ره) که در مقابل بازار جدید واقع شده، ندارد.

3. شبستان امام خمینی (ره) در ادامه صحن آیت الله کاشانی در حال احداث است که اقدامات اولیه آن صورت گرفته و در نتیجه اجرای آن و ساخت قریب چهار هزار متر بنا، صحن آیت الله کاشانی به حرم مطهر ملحق و در شرایط جدید، قبوری که فعلا در صحن آیت الله کاشانی قرار داد، در محدوده داخل حرم مطهر و شرایط مناسب تری واقع خواهد شد.

4. همچنین گفتنی است تاکنون جلساتی برای توضیح این طرح، اختصاصا برای خانواده های محترم مدفونان در صحن مزبور با حضور مدیران ارشد آستان قدس برگزار شده و واحد خاصی نیز برای طرح مسائل مربوط به این عزیزان در دارالتولیه آستان مقدس مشخص گردیده و پاسخگوی مراجعین می باشد.

5. در این طرح که مراحل پیاده سازی نقشه و ستون سازی های آن انجام شده، با حفظ بناهای موجود، بخش های جدیدی برای رفاه حال زائران حرم مطهر به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، اضافه خواهد شد.

6. از جمله موارد مطالعه شده در اجرای این طرح، مقاوم سازی خاک، با استفاده از روش های نوین فنی است و در مجموع، اثر نهایی این اقدام صرفا منتهی به توسعه فضای زیارت و ارائه خدمات به مردم و زائرین محترم خواهد بود.

7. با این وجود، اگر خبرنگار محترم یاد شده برای تدوین این گزارش به روابط عمومی آستان مقدس مراجعه می فرمود به طور قطعی اطلاعات بیشتری در این خصوص در اختیار وی قرار داده می شد تا با استفاده از اطلاعات صحیح، خبری شفاف و منطبق با واقع تهیه نمایند.

8. ضمن اینکه عکسبرداری خبرنگار محترم مهر از کارگاه حرم مطهر بدون اخذ مجوز از مسئولان مربوطه و با زیر پا گذاشتن مقررات داخلی حرم مطهر صورت پذیرفته که چندان اصولی به نظر نمی رسد. در پایان از اهتمامی که نسبت به اطلاع رسانی صحیح و دقیق دارید پیشاپیش سپاسگزارم."

پاسخ مهر

نظر به اینکه انتشار گزارشی درباره بخشی از مهمترین میراث شهرری کاملا مستند و مبتنی بر واقعیت است باید به اطلاع مخاطبان رساند که :

1. همکاران بخش روابط عمومی و امور فرهنگی و زائران آستان، تا زمانی که این گزارش منتشر نشده بود، پاسخگوی خبرنگار مهر نبودند.

2. با آنکه این نکته در گزارش آمده بود اما دوباره اعلام می شود که اگر چه مسئولان آستان بخشی از ورودی غربی را به نام صحن آیت الله کاشانی نامگذاری کرده اند اما همچنان این بخش از حیاط در نظر مردم بومی شهرری و زائران به باغ توتی شهرت دارد.

3. اگر چه مسئولان آستان بر این باور هستند که تخریب بخشی از گورستان و سنگ های آن و یکدست کردن نام و مشخصات صاحبان قبور، نامش ساماندهی است اما آیا مردم نیز بر همین باور هستند و یا این موضوع تنها برداشتی است که مسئولان دارند؟ اگر این نظرات درست باشد پس باید تمامی گورستانهای آن محوطه، شهرری، ابن بابویه، امامزاده ابراهیم (ع) و ... نیز به نام ساماندهی تخریب و همگی از یک سنگ یکسان و محوطه یک شکل برخوردار باشند؟ آیا جز این است که گورستانهایی که از سالها پیش بر جای  مانده اند، نیز جزیی از هویت و میراث یک شهر هستند، آیا همین بخش از باغ توتی یا به قولی دیگر صحن آیت الله کاشانی، جزیی از میراث آستان و شهرری و مردم آن نبوده و نیست؟ چطور است هر بنا یا محوطه ای که سالها از ساخت آن می گذرد را به بهانه ساماندهی از بین ببریم.

4. بنا به گفته بازماندگان و خانواده های مدفونان که اعتراض خود را حضوری، کتبی و تلفنی نسبت به این موضوع با خبرنگار مهر در میان گذاشته اند و مصاحبه هایی که با این افراد در جریان بازدید از این محوطه انجام شده، همگی برگزاری حتی یک جلسه توجیهی برای آنها را تکذیب کرده اند. همچنین مبهم بودن طرح به این لحاظ که نمی دانستند قرار است این صحن اختصاص به برادران و یا خواهران داشته باشد، آنها را برای اعتراض به این موضوع مصمم تر کرده و سردرگمی و نگرانی را برایشان به وجود آورده است.

5. هم خبرنگار مهر با پیگیری های خود و هم افراد معترض هیچ کدام نتوانسته اند پاسخی از مسئولان طرح بگیرند پس چطور است که واحد خاصی برای پاسخگویی به این امر ایجاد شده اما هیچ کس در آستان حتی نگهبانانی که مدام  با اعتراضات مردمی  مواجه می شود اطلاعی از این موضوع ندارند و نمی توانند آنها را به مرجع پاسخگو هدایت کنند؟

6. در اجرای این طرح، منظور از حفظ بناهای موجود، چیست؟ آیا قرار نیست بخشی از دیوارها که دارای کاشی های زیبای تاریخی هستند، تخریب شوند و آیا سیمان کردن کاشی ها و از بین رفتن آنها که تصاویرش نیز در گزارش مورد نظر آمده، قابل انکار است؟

کد خبر 2079562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha